Inom avancerade ljudsystem är Steinway Lyngdorf ett av de mest välkända kvalitetsmärkena, men det tog 16 år från början av 2005 för företaget att bli sin egen distributör i Storbritannien.
Steinway Lyngdorf har ett stadigt grepp om den brittiska marknaden. Som en av världens fem största har den en stor fortsatt tillväxtpotential. Det är först nu, efter åtta år med en engelsk distributör (2013–2021), som Steinway Lyngdorf tar steget fullt ut till att bli sin egen distributör i Storbritannien. Den 1 oktober 2021 startade det danska företaget ett nytt bolag i England, och det kommer inte att dröja länge förrän de kan visa upp ett eget showroom strax utanför London.
”Storbritannien har en jättebra marknad för hifi och hemmabio, och så har det alltid varit. Det är ett stort steg för oss att ge oss in på den marknaden, men vi tror att vi genom att ha en egen närvaro här kan öka vår försäljning avsevärt under de närmaste åren. Hösten 2021 hittade vi rätt person som kunde hjälpa oss att genomföra det. Vi hade nått en sådan mognad på marknaden att vi kunde motivera det, och samtidigt hade vi nått en punkt där vi kunde se vissa begränsningar för den fortsatta tillväxten”, säger Anker Haldan, CCO på Steinway Lyngdorf.
Engelska handlare ställer krav
Begränsningarna med att ha en distributör blev väldigt tydliga när Steinway Lyngdorf under en längre tid hade fått indikationer på att handlarna bara ville handla direkt med dem. De krävde att få komma närmare tillverkaren, utan att behöva gå genom en mellanhand i form av en distributör. Om de inte kunde göra det skulle de inte välja Steinway Lyngdorf.
”Den engelska marknaden för ljudsystem är enorm. Handlarna kan verkligen sitt jobb och det innebär att de kan ställa krav. De vill dra direkt nytta av våra kunskaper och få service direkt, och det är något som vi har tagit till oss”, säger Anker Haldan.
I samband med etableringen i Storbritannien håller Steinway Lyngdorf också på att leta efter rätt lokal för ett showroom i utkanten av London, så att både handlare och kunder lättare kan få möjlighet att uppleva produkterna, som alla ligger i den högre prisklassen.
Stöd från kontoret i Danmark under första året
Steinway Lyngdorf har anställt en säljchef i Storbritannien, med administrativ uppbackning från huvudkontoret i Danmark. Till en början kommer de danska representanterna också att hjälpa till med olika event och mässor i Storbritannien.
”Vi räknar med att det blir resor någon gång i kvartalet, vilket är hanterbart. Den största arbetsbelastningen ligger dock på våra representanter i Storbritannien, eftersom vi i Danmark servar en rad andra marknadssegment också. Under de närmaste 1–2 åren är målet att få företaget att växa med hjälp av större resurser lokalt”, säger Anker Haldan.
Brexit blev ingen nödbroms
När Brexit inleddes den 1 januari 2021 fick många danska företag som sålde till Storbritannien problem med hanteringen av frakt och liknande, och såväl förtullning som momshantering blev mer komplicerat och dyrt. Det är dock inte en faktor som har haft någon större inverkan på Steinway Lyngdorf.
”Brexit har inte haft någon avgörande betydelse för oss. Vi har stor erfarenhet av att sälja till länder utanför EU, så hanteringen av tull och frakt är något som vi redan är mycket vana vid”, förklarar Anker Haldan.
Störst kontroll över marknaden
Den 1 april 2022 klipper Steinway Lyngdorf de sista banden till sin nuvarande distributör. Under det första året ligger betoningen på att bibehålla status quo. Därefter är målet att höja intäkterna med 15 % årligen under de första åren. Efter 4–5 år förväntar sig Anker Haldan att företaget i Storbritannien når en mognadspunkt, och att tillväxtkurvan därefter planas ut en aning.
”Att finnas på sin egen marknad är det närmaste man kan komma sina kunder. Då får man största möjliga kontroll över marknaden och det mesta man kan eftersträva i fråga om export – men det kräver att marknaden är av en viss storlek. Det är den i Storbritannien. Det råder ingen tvekan om att på området ljud och ljudåtergivning är Storbritannien en mycket viktig marknad för oss”, säger Anker Haldan.
4 smarta råd från CCO Anker Haldan hur man etablerer sig utomlands
1) Tänk efter noga
Man måste förstås alltid tänka efter ordentligt innan man ger sig in på en ny marknad. Det är bra om man har gjort en preliminär undersökning av potentialen för de produkter som man tänker sälja.
2) Skaffa erfarenhet utan att ta hela risken
På den nivå av omsättning som vi har nått kan vi idag motivera att starta ett eget bolag. Men så har det också tagit flera år att nå dit. Innan man drar igång en etablering bör man bygga upp erfarenhet med enstaka exporter, kanske kontakta några agenter och/eller använda en distributör. Det är svårt att börja från noll med ett eget bolag – inte omöjligt, men man tar en större risk. Risken är mindre när man använder en distributör.
3) Be om råd kring etableringen
Hitta någon som kan ge rätt vägledning i uppstartsfasen. Vi vände oss till CPIE Services eftersom det är ett företag med engelska kontakter och kontor i Storbritannien. De satte oss sedan i kontakt med lokala rådgivare, till exempel en revisor och en advokat, och ordnade även allt det praktiska för oss i samband med företaget, bankkontakter osv. Alltsammans gick snabbt och effektivt.
4) Skaffa administrativ hjälp
Det finns flera effektiva lösningar för fakturering och kundhantering som gör det relativt enkelt att komma igång. Vi hade redan vårt eget system, så vi kunde sköta det själva. Men om man inte har det är det värt att undersöka om man ska outsourca eller inte.
Steinway Lyngdorf i korthet
Unikt partnerskap
Steinway Lyngdorfs ljudsystem designas, utvecklas och tillverkas i Danmark sedan 2005. Företaget är det enda som är kvalificerat som partner till Steinway & Sons.
Genom Steinway Lyngdorf förenas Steinway & Sons – som i över 165 år har tillverkat världens finaste flyglar – och Peter Lyngdorf – en av dagens mest visionära innovatörer inom ljudåtergivning. Samarbetet bygger på ett ambitiöst löfte: att Steinway Lyngdorfs ljudsystem ska återge ljudet från en flygel från Steinway & Sons så perfekt att till och med en erfaren konsertpianist inte kan höra skillnaden.
Det välbekanta varumärket har etablerat en ny standard för ljudinnovation och ljudåtergivning. 2006 lanserades RoomPerfect™ som den mest sofistikerade lösningen för att anpassa ljudet efter den miljö där högtalarna står.
Utöver standardlösningarna erbjuder Steinway Lyngdorf också särskilda produkter för specialiserade installationer och ovanligare rumskonstruktioner.
Närvaro i 45 länder
Steinway Lyngdorf säljer till hela världen och har egna företag i USA, Danmark och Storbritannien, samt distributörer i omkring 45 länder. De har kontor i Dubai och Singapore som stöder återförsäljare i Mellanöstern och Asien.