Dog Copenhagen: Storbritannien är vår högsta prioritet

Det danska företaget finns i 22 länder, men verksamheten i Storbritannien har länge halkat efter på grund av Brexit. DOG Copenhagen fokuserar nu på den brittiska marknaden, som är den i särklass största marknaden för hundprodukter i Europa.

“10 miljoner hundägare med totalt 13 miljoner hundar. Det är en no-brainer. Storbritannien är en högt prioriterad marknad.” Det säger Jan Bertelsen, grundare och VD för DOG Copenhagen, som under sommaren 2022 har beslutat att bli egen distributör av hundutrustning på den brittiska marknaden.

DOG Copenhagen gick in på den danska marknaden 2015 och har på 7 år byggt upp ett återförsäljarnätverk i 22 länder. Jan Bertelsen är en mångårig hundägare och hade ursprungligen en dröm om att bygga ett varumärke med fysiska produkter som skilde sig från de befintliga standardprodukterna. Därför etablerade han ett varumärke med produkter för det urbana och aktiva livet med hundar.

Tillväxt gasellen har tagit över Europa

Under det första året använde Jan Bertelsen all sin tid på resande fot. Målet var att komma ut till återförsäljarna och fylla på hyllorna. Men att resa för att visa varuprover var en svår uppgift. Så i stället för att pressa sig in hos återförsäljarna ändrade han sin strategi. DOG Copenhagen investerade 100 % i en internationell strategi för sociala medier och samarbetade med influencers i Europa och Skandinavien för att skapa efterfrågan hos slutkunderna – och sedan hände något.

“Helt plötsligt insåg vi att fler och fler hundägare efterfrågade våra produkter från återförsäljare. Och när detta hände flera gånger vände sig återförsäljarna till slut till oss. Under de senaste 4–5 åren har vi därför arbetat hårt med att stärka vårt varumärke gentemot hundägare i Europa för att stärka B2B-försäljningen. Det gör vi genom ett influencer program där våra ambassadörer testar våra produkter och marknadsför dem åt oss”, säger Jan Bertelsen.

Det senast publicerade bokslutet visar ett årsresultat på 5,1 miljoner DKK för 2021, jämfört med 2,1 miljoner DKK året innan, och ett eget kapital på 8,5 miljoner DKK. Både 2021 och 2022 har DOG Copenhagen därmed skördat Dagbladet Børsens tillväxt gasell. Den danska hemmamarknaden är dock inte den mest intressanta. Cirka 75% av omsättningen kommer från export till Europa, medan en mindre del kommer från fjärran marknader som Japan och Australien.

DOG Copenhagen
Teamet på DOG Copenhagen har till och med hundar på kontoret.

Brexit ett stort hinder på vägen

Medan DOG Copenhagen har vuxit i Europa har Storbritannien låtit vänta på sig. När Brexit trädde i kraft den 1 januari 2021 satte det för ett tag käppar i hjulet för DOG Copenhagen. Det danska företaget var tvunget att stoppa försäljningen helt eftersom det blev för besvärligt och dyrt att frakta varor in och ut ur Storbritannien.

“Vi hade i lugn och ro byggt upp B2B-försäljningen via vår distributör, men vi var tvungna att inse att marknadspotentialen var mycket större. Samtidigt befann vi oss plötsligt i en situation där vi var tvungna att stoppa alla transporter över en natt. Leveranssäkerheten från EU till och från Storbritannien var extremt instabil. När vår brittiska distributör beställde något brådskande kunde det ta tre veckor för varorna att bli kvar i tullen och vi var helt maktlösa”, säger Jan Bertelsen.

Egen distributör i England

I somras blev dock DOG Copenhagen egen distributör i Storbritannien. Efter rådgivning från CPIE Services fick Jan Bertelsen bekräftat att han skulle starta ett dotterbolag och etablera ett samarbete med ett fulfilmentcenter i England.

“Vi har höga förväntningar på vår nya etablering i Storbritannien. Efter drygt en och en halv månad har vi redan uppnått 40 procent av vår omsättning för hela förra året. Det är vi mycket nöjda med”, säger Jan Bertelsen.

Där alla DOG Copenhagens produkter tidigare packades och skickades individuellt till distributören i Storbritannien, skickas nu alla varor direkt från tillverkaren i Kina med en container till lagret i Storbritannien. Det har gjort processen mycket enklare, säkerställt en stabil leveranssäkerhet, minskat klimatpåverkan samt sparat tid och kostnader.

“Vi har fått två försändelser direkt från vår tillverkare till vårt lager i Storbritannien, och båda har gått igenom helt smidigt. När stora sändningar tullklareras på en gång är det mycket enklare än när vi löpande har skickat mindre sändningar som har behövt tullklareras”, säger Jan Bertelsen.

Stora förväntningar på Storbritannien

Storbritannien finns för närvarande inte med bland DOG Copenhagens 10 största marknader. Men i och med etableringen i Storbritannien finns det nya förväntningar, säger Jan Bertelsen:

“Vårt intäktsmål är att Storbritannien ska bli vår största marknad i Europa inom de närmaste 24 månader. Vi har ingen annan marknad än Storbritannien som har mer outnyttjad potential just nu. Det kommer att ta lång tid att återupprätta vårt varumärke eftersom britterna har vant sig vid att inte kunna köpa DOG Copenhagen-produkter sedan Brexit. Men nu har vi rätt förutsättningar och kan redan se att saker och ting går i rätt riktning.”

DOG Copenhagens trestegsraket till Storbritannien

Storbritannien är en oerhört viktig marknad för DOG Copenhagen. Enligt grundaren och VD:n Jan Bertelsen har DOG Copenhagen därför skapat en strategi som består av 3 steg. När steg 2 och eventuellt steg 3 blir verklighet beror på hur DOG Copenhagen presterar i steg 1 med den nuvarande organisationen. Det förväntas att det kommer att ta min. ett år innan DOG Copenhagen når steg 2.

Steg 1: Etablering av bolag och fulfilmentcenter i Storbritannien

DOG Copenhagen har valt att etablera ett dotterbolag med postadress hos CPIE Services i Storbritannien. All verksamhet hanteras från vårt danska kontor. DOG Copenhagen har ett samarbete med ett fulfilment center som lagerhåller och hanterar varor och försändelser till kunder i Storbritannien.

Steg 2: Anställa en landschef

DOG Copenhagen kommer att anställa en landschef som är baserad i Storbritannien och kan driva verksamheten hemifrån, tillbringa mycket tid på resande fot och hantera kundkonton och lagerhållning i Storbritannien.

Steg 3: Etablera ett försäljningskontor i Storbritannien med personal
Detta kommer att vara en fullständig etablering.

DOG Copenhagen
Jan Bertelsen drömde om att göra kvalitetsprodukter för danska hundägare som sticker ut. Produkterna från DOG Copenhagen är färgglada halsband, selar och koppel tillbehör för hundar som ser bra ut på hunden med detaljer som är användbara och funktionella.

3 bästa tipsen för att starta företag i Storbritannien

Grundaren och VD:n Jan Bertelsen delar med sig av sina tre bästa tips för att starta företag i Storbritannien..

1. Om marknaden är intressant, satsa på den

Det enklaste är att bara arbeta med en lokal distributör i Storbritannien, vilket sparar en hel del arbete. Men för många lönar det sig att gå den extra milen för att göra sig tillgänglig på den brittiska marknaden.

Om du är osäker bör du göra en marknadsundersökning för att ta reda på om det verkligen är värt det. Om du inte tvivlar på att Storbritannien är en stor och viktig marknad för ditt företag är det bara att sätta i gång. Och jag skulle säga att ju förr desto bättre.

Eftersom vi hade varit på marknaden innan vi startade visste vi att det var en högprioriterad marknad. Vi använder en grundläggande metod för att bedöma marknadens kapacitet. Vi tittar på antalet hundar och hundägare och landets ekonomi per medborgare. I Storbritannien har man en relativt god ekonomi och ett stort antal hundägare. Det finns 10 miljoner hundägare som har 13 miljoner hundar. Så isolerat sett är det den största marknaden i Europa för hundprodukter.

2. Sök professionell hjälp för etableringsprocessen

Se till att du får professionell hjälp i stället för att spendera tid på att försöka lista ut allt själv. De brittiska myndigheterna kan vara mycket rigida. Om du fyller i ett formulär felaktigt eller kryssar i en ruta som innebär att du inte får verksamheten registrerad korrekt från början, kan det orsaka mycket krångel. Mitt korta råd är: Sök professionell hjälp och betala vad det kostar. Det kommer att betala sig på nolltid i form av sparad tid, krångel och kostnader.

Vi har varit mycket tacksamma för att CPIE Services har hjälpt oss att komma i gång. De har ansvarat för att sätta upp vårt företag och bankkonto – vilket är ganska krångligt om man inte bor i Storbritannien. De hjälper också till med administration, kontakter med myndigheter och posttjänster. CPIE Services har också hjälpt oss att hitta en bra revisor som kan ta hand om vår bokföring i Storbritannien.

En av anledningarna till att vi valde CPIE Services var att företaget har en gedigen kunskap om hur man driver ett företag i Danmark och Skandinavien.

3. Om du har produkter, använd ett fulfilment center

Om du har ett företag som har produkter som skickas till konsumenter skulle jag definitivt rekommendera att du gör det enklare för dig själv genom att arbeta med en lagerpartner (fulfilment center) i stället för att sätta upp ett eget lager.

Vi har outsourcat allt kring våra försändelser från allra första början. Idag skickas alla våra produkter till EU från ett fulfilmentcenter i Danmark. Det är mycket krångligare att komma i gång om man måste göra allt själv. Ett fulfilmentcenter är en riktigt bra ingångsnivå för att komma i gång på marknaden. Om försäljningen går bra och allt tar fart kan du sedan göra den mycket stora investeringen och bygga upp ett lager själv.

Men att arbeta med en tredjeparts lagerpartner är också komplicerat och man är mer eller mindre “gift” med varandra eftersom lagersystemen måste prata med varandra. Därför är det viktigt att lägga tid på att hitta rätt partner. Det är en fråga om förtroende. När vi etablerade oss i Storbritannien besökte vi det fulfilmentcenter vi använder innan vi skrev kontrakt för att se lokalerna och träffa personalen. Man måste helt enkelt gräva lite djupare.

Om DOG Copenhagen

DOG Copenhagen ägnar mycket tid åt att utveckla produkter med nya och annorlunda designfunktioner som skiljer sig något från vad du vanligtvis ser på marknaden. Detta genererar ofta merförsäljning. Produkterna är ofta populära bland hundägare i storstäder, men också bland aktiva hundägare som tränar nosework och agility.

Snabbfakta om DOG Copenhagen:

  • Grundades 2015 av dansken Jan Bertelsen
  • DOG Copenhagen riktar sig till hundägare i städer och tätorter med en aktiv livsstil – därav företagsnamnet.
  • Produkterna säljs i 22 länder via återförsäljare och via DOG Copenhagens webbshop på danska och engelska.
  • Återförsäljarna finns främst i Europa, men det finns också ett fåtal återförsäljare i asiatiska länder.
  • Utnämnd till en av Dagbladet Børsens tillväxt gaseller 2021 och 2022.
  • Produktionen utförs i Kina, medan transporter och andra logistikuppgifter är outsourcade.
  • På de flesta marknader i Europa arbetar företaget med en agent eller distributör.

Dogcopenhagen.co.uk
Dogcopenhagen.com/sv

Related Posts